sebagai seorang student pastinya anda busy dgn kelas,assignment,homework,project dan lain2. so, anin saje nak share resepi yang mudah untuk korg sediakan di hostel @ rumah sewa...
"OMG"- oh menarik giler... merepek lah kalo nak buat ni.. time cuti2 boleh gak la.. banyak masa..
so, kalo teringin sangat beli je yang dah siap dough kat kedai bakery.. heheheh ~seem waant to buy je anin ni..~LOL kat cake confectionery kan ada.. aritu beli egg tart- RM1.90 piece- anin beli 4 biji hehehe.. sedap gak la.... sbb mak selalu pesan " apa yang anin nak makan beli je... jgn sekat.. sementara masih di beri nikmat untuk makan.. makan.. jangan kedekut sangat bab makan ni.." huhuhu... jom masak2..
huhuhu... entah kena sejak-menjak ni.. anin teringin nak makan macam2 lah... aritu masa ada taaruf minggu lepas + talkshow hari bapa anin teringin nak mkn nasi ayam... Nasi aYam kat mana sedap ek?? tapi, memandangkan ceramah tu abis lepas isyak' dlm kul 9 lebih.. kitaorg pun terbantut nak keluar.. lepas solat terus balik rumah.. nak tido.. penat kot.. ili puasa anin teman je.. berbuka bihun goreng yg PMIMSU bagi.. nak minu teh o' dia rasa lain mcm je... *opPs....-
lepas tu ari isnin lepas anin teringin nak makan tosai pulak... siap tulis kat note GIT lagi... tiba2 je.. lapar sangat ni.. urrmmm.. sedapnya terasa kerangupan -crispy nya tosai marjerin.. tambah pulak dgn kuah kelapa dia.. uish... faveret kak nani ni... anin pun berjangkit gak... heheheh.... sebenarnya tak semua kedai dapat buat tosai yang sedap.. sbb anin penah gak rasa tosai tak sedap.. mcm kat safa,damansara tosai dia masam..(amybe time anin gi tu diaorg rendam kacang hitam tu lama sangat) apa2 pun.. tosai kat ipoh , silibin tu sedaaaappp.... rugilah tak mencuba.. mak.. anin nak balik nk makan SEMUA mkn kat sana... heheheh
resepi tosai:
Bahan-bahan ( 10 keping tosai )
2 cwn beras -rendam 8 jam
1 cwn aluthu - rendam 8 jam
1 kepal nasi
sedikit garam
minyak masak
1/2 labu bwg besar
Cara-cara
Kisar semua bahan dengan blander hingga halus. masukkan sedikit air semasa blender. air agak-agak padan dengan bahan2 yang nak di kisarlah. kadar kecairan adunan spt apam tapai atau bg yang biasa buat apam lenggang macam tu la
masukkan garam dan kacau rata
peram adunan kira-kira 8 jam supaya adunan naik
culup bwg dgn minyak dan sapu atas kuali rata atau non stick pan
kacau2 adunan tadi. ambil lebih kurang 1 cwn atau 1 senduk adunan dan rata2kan atas kuali anda. masak dgan api perlahan atau sederhana.
semalam lak diaorg ckp arini , rabu ada gathering BMS untuk farewell party Dr Reza lecturer kitaorg.. so, nak masak apa ek?? heheheh... smlm baru buat Che mek molek.. yang ubi keledek di lenyek dlm dia ada gula tu.. =D bagilah sorg sikit... masa dlm lab dah diaorg makan.. ish3... kebulur apa?? hehehe.. entahlah anin tak taulah nak buat apa untuk petang kang.. lepas kitaorg tak jadi swimming smlm anin dah rancang nak buat sardin roll.. wooo-ho.... tiba2 bangun pagi- kalo ada kelas ni.. anin tibai jelah sandwich -kalo tak sempat sangat.. bwk je roti + sardin + butter= buat kat tasik.. hahhaha
sekali k.soleha msg kata "no class and lab for both genetic & haemo today. pls inform others as well,tq."
waaa.... sempat beli pampas puff pastry ni... hehehe *anin2.. budget2 please... ari ahad aritu dah abis dekat rm50, semalam gi tesco extra lagi rm20...huhuhu... mcmne ni?? boros sangat lah...
dah dililit-lilit pada kon
dah di sapu kuning telur di luarnya... nyumm-nyumm..
nilah hasilnya bila di bakar... =D
dah siap... lagi sedap... rangupnya... hurmmm.... intinya macam karipap..
kwn anin ckp "janna ni belajar masak, makanan timur ni, nak cari org pantai timur ke??" eeee... mana ada lah.. dlm fikiran takde sape pun anin bayangkan.. hurmm.... anin tengok dlm tv aritu rancangan wanita hari ini.. jom kita buat nak ili... then, sekarang baru nak buat.. maklumlah.. nak berbuka ni.. rasa mcm nak mkn kuih la.. senang je buat ni...
resepi-resepi mali...
Bahan-bahan ( 6-7 orang )
4 biji ubi keledek
2 cawan gandum-tambah atau kurang sekiranya perlu
Inti : gula secukupnya
Cara-cara
Ubi direbus hingga lembut dan dikupas. Tumbuk/lenyek hingga betul2 lumat (semasa tengah panas2 lagi) dan dicampurkan dgn gandum sedikit demi sedikit dan uli hingga jadi doh.
Bulatkan doh kecil2 menjadi bebola. Kemudian doh tadi dileperkan dgn tangan,kalau melekat taburkan sedikit gandum ditangan ataupun minyak masak, kemudian letakkan sedikit gula di tengah dan bentukkan menjadi bujur.
Setelah itu bolehlah digorengkan didalam kuali yang berisi minyak yang panas. hati-hati sbb kalo ubi lembik kena air dia cepat kuar gula...
*kurangkan gula untuk makanan yang berkhasiat
** tips: lepas buat bujur dah inti gula.. terus goreng sbb dia cepat meleleh gulanya.. praktical tu penting...
first time buat oklah.. menjadi kata orang dalam umah ni.. lepas ni nak buat apa ek?? idea2
please.... simple but niCE...
p/s: sampai anak madam arash request nak lagi... hehehe =P
lepas gi nur laman bestari, ulu yam, selangor.. kitaorg pun nak blk la.. tapi, tak mkn tengahari lagi.. so, zahin bwk la gi satu kedai ni.. the rest of the story.. korg jelah yg bercerita..
water tank
can you finish this??
weird chicken chop..
hari ahad, sale kat jusco bkt raja.. jln ke sana anin ingat tak ingat je.. but i think if i'm alone maybe i can reach there.. hurrmmm.. tgk citer KL gangster... wa.. tak cukup ganas ke?? jgn di cabar woo.... walaupun my dad tak le garang sangat, mum pn sama.. tapi, wa rasa wa suka buat apa yang bapak wa buat.. wa nak jadi seorang perempuan yang can do anything what guys can do.. example dari abg jafrul & bapak.. tulah akibatnya bila terlalu menjiwai watak.. because i can live without man.. what i'm wishing FOR....
gabungkn kedua-dua bahan dan goreng sehingga keemasan..
Bahan B
2 kepingan ayam -hiris kecil
2 ulas bawang putih -dicincang
100 gm sawi cina-potong kecil
100 gm carrot -potong kecil dan memanjang
4 tangkai cili padi/cili burung
2 sudu makan tepung jagung-bancuh dengan sedikit air
3 cawan air (nak cair buat lebih, pekat sedap lagi..)
1 kiub ayam/ 3 sudu serbuk sup
3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar lada sulah
garam
Cara-cara
1. Ambil sedikit mee dan masukkan ke dalam sebiji telur yang telah di pukul.Goreng dengan sedikit minyak mcm buat telur dadar.
2. Rebus 3 cawan air dengan 2 keping dada ayam. Campurkan dengan 1 kiub ayam. Biarkan mendidih. Tutup api.
3. Tumis sedikit bawang putih hingga agak garing dan masukkan udang,
4. Masukkan air rebusan ayam bersama lada sulah, sos tiram, dan carrot.
5. Biarkan mendidih dan masukkan tepung jagung yang telah dicampur air dan kacau-kacau supaya tepung tidak bergentel.
5. Campurkan sawi cina dan bunga kobis. Tutup api dan kacau. Perasakan dengan garam.
6. Tuang kuah ke atas mee yang telah di goreng dan hidangkan. Sedap dimakan panas-panas.
8. Taburkan bawang goreng dan daun sup/daun bawang.
Lepas tu ramai-ramai sebut waaaaaaaaa caaaaaaaa
gambaran semata-mata... result esok anin Upload ek... hehehehe